روانشناسی عمومی.مثبت اندیشی. روانشناسی شناختی. بازسازی ذهنی.روانشناسی اجتماعی
برای رسیدن به جامعه ای که در آن افراد بتوانند از موفقیت و پیشرفت بالایی برخوردار باشند,اولا لازم است والدین فرزندان شان را خوب تربیت کنند, آموزش های اولیه را به آنها تعلیم دهند و امکانات ضروری را مهیا سازند که از این لحاظ خانواده ها نقش بسیار مهمی در هدایت فرزندان دارند.ثانیا مسئولان و کارگزاران آن جامعه شرایط مطلوب را برای افراد با توجه به وظیفه ای که برعهده آنهاست مدنظر قرار دهند.سومین عامل که شاید در اغلب موارد مهمترین فاکتور باشد,حضور و انتخاب خود فرد می باشد.

هر شخصی با داشتن هدف یا اهدافی مطلوب و با برنامه ریزی های صحیح می تواند به خواسته های خود دست یابد.لازمه پیشرفت و موفقیت های فردی,استفاده از امکانات و شرایط موجود می باشد.

اصولا دوران جوانی بهترین مرحله جهت شناخت استعدادهاست و هر شخصی لازم است توانایی های خود را بشناسد و نسبت به این مسئله بی توجه نباشد.

اکنون ما در جهانی زندگی می کنیم که از هر لحاظ پیشرفت قابل توجهی داشته و شناخت این پیشرفت ها در بسیاری از موارد برای طالبان علم گشوده است و برای کسانی که عزم و اراده ای راسخ دارند,موانع یکی پس از دیگری کنار می رود و اینان روز به روز به اهداف خود نزدیکتر می شوند و نهایتا به مطلوب خود می رسند و همچنین از تجربه های موفق گذشته جهت نیل به اهداف جدید کمک می گیرند. 

مطالب مرتبط:

اصول کامیابی(اسرار موفقیت) 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و سوم مهر 1387ساعت 16:32  توسط ابراهیم برزکار | 
 

مهمترین نظریه های روان درمانی عبارتنداز:

روانکاوی

این نظریه درمانی مبتنی بر دیدگاه « فروید » می‌باشد. منظور از آن شناخت سطح روانی نیست، بلکه هدف آن است که انگیزه‌های درونی و عمقی رفتار و اختلالات روانی را شناسایی کنیم و پس از تجزیه و تحلیل ، مراجع را در غلبه بر آنها یاری دهیم. از طرفی روانکاوی سعی بر این است که امیال واپس زده شده را ردیابی کرده، نوع کشمکشها را مشخص کرد و سپس به بیمار یاری داد تا بر آنها غلبه کند.

نظریه روان شناسی فردی آدلر

چون در نظر « آدلر » فرد روان نژند و مضطرب ، فردی مایوس است و خود را حقیر می‌بیند، از هدفهای عمده درمان آن است که یاس را در فرد از بین ببریم، به او توان و شهامت خطر کردن و عمل را برای نیل به هدفهایش بدهیم و به او کمک کنیم تا فردی بشاش و جذاب شود. فرآیند درمان در روان شناسی فردی آدلر عبارت است از ایجاد رابطه حسنه و حفظ آن در طول درمان ، برملا کردن هدفهای بیمار و شیوه زندگی او و چگونگی تاثیر هدفها بر شیوه زندگی ، ایجاد بصیرت از طریق تعبیر و تفسیرهای ضروری و بالاخره بازآموزی و دادن جهت گیری مجدد به مراجع.

نظریه درمان عقلانی _ عاطفی الیس

درمان عقلانی _ عاطفی « آلبرت الیس » ، یک شیوه جامع درمان است که مشکل فرد را از سه دیدگاه شناختی ، عاطفی و رفتاری مورد امعان نظر و حمله قرار می‌دهد و سعی می‌کند که با ایجاد شناخت مطلوبی در فرد ، اثرات مثبت و منطقی عاطفی و رفتاری در او ایجاد شود. پس از خاتمه درمان انتظار می‌رود که فرد عقاید غیر منطقی و غیر عقلانی خود را رها کند و به سوی تفکر منطقی و عقلانی روی آورد.

نظریه درمان مراجع _ محوری راجرز

روان درمانی در این نظریه ، رها کردن استعدادهایی است که از قبل در فردی که بالقوه مستعد و تواناست، وجود دارد. مهمترین هدف فرآیند درمان ، افزایش خودآگاهی و نیل به خود شناسی است. بطوری که فرد با خصوصیات خود به منزله یک انسان یگانه و منحصر به فرد بیشتر آشنا شود. برای رسیدن به این هدف باید شرایط ارزشی کاهش یابد و تئجه و احترام غیر شرطی فرد به خودش افزایش یابد.

گشتالت درمانی پرلز

این نظریه شیوه‌ای از درمان است که بر افکار و احساساتی که فرد در زمان و مکان بلاخص (اینجا و اکنون) تجربه می‌کند، تمرکز دارد. اضطراب انسان در نظر « پرلز » زاده شکاف میان حال و آینده است و انسان بدان دلیل مضطرب می‌شود که وضعیت موجود را رها می‌کند و درباره آینده و نقشهای احتمالی‌اش به تفکر می‌پردازد. از این رو هدف درمان آن است که شکافها و خلا موجود در زندگی فرد که همان امور ناتمام و گریز از حال است، شناخته شوند و به فرد کمک شود تا از راه تماس ، آگاهی و تجربه این شکاف را پر کند و به ایجاد تعامل ، وحدت و تحقق نفس نایل آید.

نظریه درمان مبتنی بر تحلیل ارتباط محاوره‌ای برن

شیوه « برن » در درمان روشی عقلانی است که فرد را در تجزیه و تحلیل و درک رفتار خویش و همچنین در کسب آگاهی و قبول مسئولیت با توجه به آنچه که در زمان حال اتفاق می‌افتد، یاری می‌دهد. هدف این نظام درمانی آن است که حالت من بالغ را از خواستها و تاثیرات نامطلوب و مخرب حالات من کودکی و من والدینی آزاد کند و بدان وسیله تغییرات رفتاری مطلوب را در فرد بوجود آورد.

نظریه واقعیت درمانی گلاسر

واقعیت درمانی شیوه‌ای است مبتنی بر عقل سلیم و درگیری عاطفی. اساس این نظریه بر چگونگی هویت و تشکیل و تغییر آن قرار دارد و هدف اصلی روان درمانی مبتنی بر آن نیز همانا تغییر هویت ناموفق و ایجاد رفتار مسئولانه در فرد است. چرا که انسان به این دلیل با اضطراب و ناراحتی مواجه می‌شود که رفتار غیر مسئولانه‌ای دارد.

نظریه رفتار درمانی

این شیوه درمانی از تکنیکها و اصول مربوط به نظریه رفتارگرایی و یادگیری برای کاهش یا تغییر رفتارهای نامطلوب استفاده می‌کند. این تکنیکها بسیار متنوع هستند که مهمترین آنها حساسیت زدایی منظم ، آموزش شیوه ابراز وجود ، متوقف کردن فکر ، انزجار درمانی و ... است

 منبع:دانشنامه رشد

مقالات ورزش و تغذیه (شامل موضوعات تحرک و فعالیت بدنی،تغذیه صحیح،چاقی،اضافه وزن،کنترل وزن و غیروه)


برچسب‌ها: نظریه های روان درمانی, روانکاوی, روانشناسی آدلر, نظریه مراجع محوری, نظریه واقعیت درمانی
+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم مهر 1387ساعت 15:20  توسط ابراهیم برزکار | 

 

بازسازی چهارچوب های ذهنی

معني هر تجربه، بستگي به چهارچوبي دارد که در اثر تجربيات قبلي در ذهن تشکيل شده است. اين چهارچوب را " چهارچوب مرجع " مي ناميم. اگر اين چهارچوب تغيير کند معني آن تجربه عوض مي شود. يکي از بهترين راه ها براي ايجاد تغييرات فردي آن است که هر تجربه را در قالب بهترين چهارچوب ها قرار دهيم. اين کار را " بازسازي چهارچوب هاي ذهني " مي ناميم.

گاهي اوقات در اطراف ما فرصت ها و امکاناتي وجود دارد که با استفاده از آنها مي توانيم شکل زندگي خود را بکلي دگرگون کنيم و آن را بصورت دلخواه خود درآوريم. اگر از چهارچوب هاي ذهني خود خارج شويم متوجه مي گرديم که بسياري از گرفتاري ها و مشکلات زندگي ما، در واقع شانس هاي بزرگي هستند. دردنيا هيچ چيزي بخودي خود داراي معني نيست، بلکه احساسات، رفتارها و واکنش هاي ما نسبت به هرچيز، بستگي به نحوه ادراک و تصور ما از آن چيز دارد. هر علامت حسي فقط در زمينه و چهارچوب خاصي درک مي شود و معني پيدا مي کند. بدبختي، نوعي نقطه نظر است. کسي که کارش فروش قرص آسپرين است، از سردرد شما احساس رضايت مي کند. انسان ها عادت دارند که به هر تجربه معني خاصي بدهند. ما وقايع را برحسب تجربيات قبلي خود تفسير مي کنيم. در بسياري از اوقات، اگر اين چهارچوب هاي عادتي را کنار بگذاريم، متوجه شيوه هاي تازه تري براي زندگي خود مي شويم. بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که ادراکات و تصورات، اموري ايجادي هستند. يعني اگر چيزي را نامطلوب و زيان بخش مي دانيم دراثر پيامي است که به مغز خود داده ايم و مغز بر آن اساس روحياتي در ما ايجاد     مي کند که آنرا واقعي مي انگاريم. اگر چهارچوب هاي ذهني خود را عوض کنيم و از زاويه ديگري به موضوع نگاه کنيم مي توانيم عکس العمل ديگري نسبت به موضوع داشته باشيم. مي توان تصورات و ادراکات را تغيير داد و بلافاصله روحيات و رفتارها را عوض نمود. موضوع بازسازي چهارچوب هاي ذهني جز اين نيست.

 توجه داشته باشيد که ما دنيا را آنچنان که هست نمي بينيم، زيرا ماهيت امور از نقطه نظرهاي گوناگون قابل تفسيراست. حالات ما، چهارچوب هاي مرجع و " نقشه " هايي که از جهان در ذهن داريم، دنياي ما را مي سازند.

تجربيات قبلي هميشه توانائي ما را براي ديدن واقعياتي که در اطراف ما مي گذرند محدود مي سازند.ليکن براي ديدن و احساس واقعيات راه هاي متعدد وجود دارد. دلالي که بليط هاي کنسرت يا سينما را مي خرد و آن را به قيمت گرانتر در بازار سياه مي فروشد از نظر خيلي از افراد، فرد سودجوئي است که کار زشتي را انجام مي دهد، اما از نظر افرادي که نتوانسته يا نخواسته اند در صف بايستند ممکن است نعمتي تلقي گردد. کليد موفقيت در زندگي آن است که تجربيات خود را با توجه به ديدگاه هاي مختلف طوري در نظر آوريد که شما را براي بدست آوردن نتايج بزرگتر کمک کند.

 براي اينکه نظرات و عقايد منفي خود را به مثبت مبدل سازيم ساده ترين راه، تغيير چهارچوب مرجع است. براي تغيير چهارچوب هاي مرجع دو راه عمده وجود دارد. از هر دو طريق مي توان تصورات دروني را تغيير داد، درد و رنج را برطرف کرد و روحيه اي پرنشاط و قوي در خود ايجاد نمود. يکي تغيير زمينه و ديگري تغيير محتوي.

تغيير زمينه اين است که نشان دهيم هر اتفاق يا تجربه ناخوشايند، نامطلوب و ناراحت کننده، مي تواند عملاً در زمينه ديگر نتايج بسيار مفيدي داشته باشد. در بسياري از داستان هاي کودکانه، شخصيت هاي داستان داراي عيوب ظاهري هستند که در جايي موجب نجاتشان مي شود.

اختراعات بزرگ نيز ناشي از وجود گرفتاري ها و دشواري هاست. زماني نفت عنصر نامطلوبي تلقي مي شد، زيرا زمين هاي کشاورزي را چرب و غيرقابل استفاده مي کرد، ولي امروزه ميدانيم که اين ماده چه ارزشي دارد. افراد مبتکر و پيشگام مي توانند منابع خود را در راه هاي مفيد و پولساز بکار اندازند.

تغيير محتوي عبارت از اين است که همان وضعيت ها را عيناً در نظر بگيريم ولي معناي آنها را عوض کنيم. بعنوان مثال شما ممکن است بگوئيد " پسرم دائماً وراجي مي کند، خفه هم نمي شود" تغيير محتوي اين است که بگوئيد " پسرم حتماً جوان هوشمندي است، چون هميشه حرفي براي گفتن دارد." تغيير زمينه و محتواي هر محرک، معني متفاوتي را به مغز ارسال مي کند و در نتيجه روحيه و رفتار شخص تغيير مي کند.

هيچ چيز در جهان بنفسه خوب يا بد نيست، مگرآنکه ما آنرا چنين تصور کنيم. شما قدرت کنترل وجود خود را داريد. مي توانيد مغز خود را اداره کنيد. شما هستيد که در زندگي به نتايج دلخواه مي رسيد. تغيير چهارچوب هاي ذهني، يکي از نيرومندترين شيوه هايي است که بکمک آن مي توانيد نحوه تفکر خود را در مورد امور عوض کنيد. شما هر واقعه را در چهارچوب خاصي قرار مي دهيد. گاهي با تغيير واقعه، آن چهارچوب را عوض مي کنيد. اکنون کمي راجع به اين وضعيت فکر کنيد:رئيس من هميشه بر سرم داد مي کشد.اين جمله را مي توان در چهارچوب ديگري چنين تعبير کرد: خيلي عالي است که رئيس شما به خود زحمت مي دهد و اشتباهاتتان را يادآوري مي کند. مي تواند بدون سؤال و جواب اخراجتان کند.

تغيير چهارچوب هاي ذهني هم در زمينه برقراري ارتباط با خود و هم در زمينه ارتباط با ديگران داراي اهميت است. اهميت آن در ارتباط با خود، معنايي است که به هر واقعه مي دهيم. در مقياس وسيع تر نيز يکي از نيرومندترين وسايل ارتباطي است. کسي که بتواند چهارچوب يا زمينه معيني را ايجاد کند قدرت نفوذ در ديگران را دارد. خواه در زمينه فروش و بازاريابي باشد خواه در هر زمينه ديگري که مستلزم ترغيب يا مجاب کردن ديگران است. بيشتر موفقيت هاي بزرگ، از تبليغات بازرگاني گرفته تا انتخابات و سياست بر پايه تغيير چهارچوب هاي ذهني، يعني تغيير نحوه تصور و ادراک مردم بمنظور تغيير احساس يا رفتار آنان است. نفوذ در افراد و تشويق و ترغيب آنان چيزي جز تغيير چهارچوب هاي ذهني نيست.

بيشتر چهارچوب هاي ذهني ما را ديگران مي سازند، نه خودمان. کسي ديگر چهارچوب ذهني مارا تغيير مي دهد و مانسبت به آن واکنش نشان مي دهيم. تبليغات چيست؟ عملي است که شرکت هاي بزرگ صنعتي انجام مي دهند تا چهارچوب هاي ذهني مردم را عوض کنند.

بسياري از ما، کار بازسازي چهارچوب هاي ذهني را، در ارتباط با ديگران آسانتر به انجام مي رسانيم تا در ارتباط با خود. فقط افراد کمي وقت خود را صرف تفکر در اين باره مي کنند که چگونه در هنگام ارتباط با خود چهارچوب هاي ذهني را عوض کنند. واقعه اي براي ما اتفاق مي افتد، آنرا در ذهن خود بنوعي تصوير مي کنيم. سپس آنرا رها مي سازيم، گويي اين تصوير هميشه بايد به همان صورت در ذهن بماند. اين کار همان قدر مضحک است که اتومبيل را روشن کنيم، آنرا راه بيندازيم و سپس آنرا رها کنيم که هرجا خواست برود. بايد وقايع زندگي را در چهارچوب هايي قرار دهيد که براي شما مفيدتر واقع شوند. يکي از راه هاي اين کار، تفکر دقيق و آگاهانه است. شرط اوليه براي اينکه بتوانيد چهارچوب هاي ذهني خود را عوض کنيد آن است که وقايع ملال آور را بصورت بيگانه مجسم ساخته از ديدگاهي نو به آنها بنگريد. آنگاه خواهيد توانست تصورات دروني خود را عوض کنيد و در حالات جسمي خود نيز تغيير ايجاد کنيد.

گفتيم يکي از راه هاي تغيير چهارچوب ذهني آن است که واقعه يا رفتار معيني را بصورت ديگري معني کنيم. در مواردي که مشکل پيچيده اي وجود داشته باشد ممکن است لازم باشد يک رشته تغييرات کوچک در چهارچوب هاي ذهني بدهيد تا اينکه بتدريج اما بطورکامل، حالت روحي دلخواه حاصل شود. بطورکلي با روش تغيير چهارچوب هاي ذهني مي توان احساسات منفي را تقريباً نسبت به هرچيزي از ميان برد. نکته مهمي که بايد بخاطر داشته باشيد اين است که همه رفتارهاي انساني داراي هدفي است. کسي که سيگار مي کشدقصدش اين نيست که مقداري مواد سرطان زا را وارد ريه خود کند. علتش آن است که سيگار، در بعضي از موقعيت هاي اجتماعي به او آرامش و احساس راحتي مي بخشد. يعني اعتياد به سيگار براي او نتيجه خاصي دارد و آنرا در جهت رفع نيازي مي کشد. بدين جهت در بعضي موارد تغيير رفتارها، بدون روبروشدن با نيازي که در پشت آن رفتارها پنهان است غيرممکن است.

هريک از رفتارهاي انسان، در جهت رفع نيازي است. مي توان کاري کرد که افراد نسبت به سيگار تنفر پيدا کنند، اما بنظر من بايد رفتارهاي تازه اي را جايگزين آن کرد بطوريکه عوارض جنبي منفي نداشته باشند. اگر سيگار موجب احساس آرامش، اعتماد و تمرکز در فردي مي شود، بايد کاري کرد که نيازهاي مزبور بنحوي حساب شده، توسط رفتارهاي ديگري رفع شوند.


براي رفع پرخوري مي توانيد به شعور ناخودآگاه خود مراجعه کنيد و ببينيد که اين رفتار، در گذشته چه مزايايي براي شما داشته است. ممکن است متوجه شويد که هنگامي که احساس تنهايي مي کرده ايد، غذا را بمنظور تغيير روحيه مي خورده ايد. يا اينکه غذا به شما احساس جمعيت خاطر و آرامش مي داده است. ممکن است راه هايي بنظرتان برسد که احساس همبستگي و همکاري و يا امنيت و آرامش کنيد.مي توانيد عضو يک باشگاه ورزشي شويد تا هم با افراد ديگر ارتباط پيدا کرده در کنار دوستان تازه احساس اطمينان و آرامش نمائيد و هم اينکه لاغرتر شويد و سپس با بدست آوردن تناسب اندام، بازهم اعتماد به نفس شما افزايش يابد.


تا اينجا توجه ما بيشتر به راه هايي بود که افکار و رفتارهاي منفي را به مثبت مبدل کنيم اما نبايد شيوه تغيير چهارچوب هاي ذهني را بعنوان روش درماني در نظر گرفت. بلکه در واقع روشي براي درک امکانات و استعدادهاست. خصوصياتي که بتوان آنها را از اين طريق بهبود بخشيد، معدودند. رهبران و استادان فن ارتباط در کار تغيير چهارچوب هاي ذهني نيز مهارت دارند. آنان مي دانند که چگونه در افراد انگيزه ايجاد کنند و روحيه آنان را تقويت نمايند و براي اين کار از هر اتفاقي بهره برداري کنند.


 داستان معروفي از تام واتسون بنيان گذار شرکت " آي – بي – ام " نقل مي کنند که يکي از کارکنانش اشتباه بزرگي مرتکب شد و مبلغ ده ميليون دلار به شرکت ضرر زد. اين کارمند به دفتر تام واتسون احضار شد و پس از ورود گفت " تصور مي کنم که بايد از شرکت استعفا دهم ". تام واتسون گفت " شوخي مي کنيد. ما همين الان مبلغ ده ميليون دلار بابت آموزش شما پول داده ايم. "

 منبع:http://www.jahadstudingunit.parsiblog.com

مطالب مرتبط:

اصول کامیابی(اسرار موفقیت)

-----------------------------------

مقالات ورزش و تغذیه (شامل موضوعات تحرک و فعالیت بدنی،تغذیه صحیح،چاقی،اضافه وزن،کنترل وزن و غیروه)


برچسب‌ها: چارچوب های ذهنی, آنتونی رابینز, چهارچوب های ذهنی, آنتونی رابینز و چهارچوب های ذهنی, چارچوب های ذهنی آنتونی رابینز
+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم مهر 1387ساعت 21:51  توسط ابراهیم برزکار | 
 

نظریه درمانی عقلانی-عاطفی آلیس 

 زندگی نامه آلبرت آلیس 


 آلبرت الیس در سال 1913 م متولد شد . در سال 1934 درجة لیسانس خود را از سیتی کالج نیویورک و در سال 1943 م فوق لیسانس ، و در سال 1947 ، درجة دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد . در سال 1943 م ، بطور خصوصی به مشاوره و روان درمانی در زمینة خانوادگی ، ازدواج و امور جنسی اشتغال ورزید . الیس در اوایل کارش ، در مشاورة ازدواج و خانوادگی ، اصولاً بیشتر اوقات ، به شیوه ای آمرانه به ارائه اطلاعات به مراجعانش می پرداخت . الیس با روشها و نظریة روانکاوی توافقی نداشت ، زیرا شیوه های روانکاوی در مقایسه با نظرات خودش چندان فعال و هدایت شده نبودند . بدین ترتیب آلیس ، به نظریات یادگیری و تغییر رفتار از طریق اصول یادگیریهای شرطی روی آورد . الیس در سال 1945 میلادی به بعد ، شیوة درمان عقلانی –  عاطفی را موثرتر از سایر روشها دانست و همواره سعی کرد از آن در درمان بیماران استفاده نماید .


تاریخچة تحول تفکر الیس :

سرمنشأ فلسفی نظریة الیس به افکار برخی از فلاسفة رواقی ، به خصوص زنو ، سیسرو ، اپتیکوس بر می گردد . اپتیکوس معتقد بود که انسانها بوسیلة اشیاء بر آشفته نمی شوند ، بلکه نگرشی که نسبت به امور پیدا می کنند آنها را  بر آشفته می سازد . در حیطة مذاهب چند تن از متفکران آیینهای باستانی تائو و بودا نیز بر دو نکته اصلی از رواقیون تأکید کرده اند . اول اینکه ، به نظر آنها ، عواطف انسان اساساً زادة فکر انسان است و دوم آنکه درمانگر برای تغییر و کنترل احساسات مراجع باید عقاید فرد را دگرگون کند .

از میان روان درمانگران جدید ، که با الیس از دیدگاه فلسفی تجانس فکری دارند می توان به آلفرد آدلر اشاره کرد . در زمینة روش مستقیم و فعالی که آلیس به کار می برد ، می توان از پیشگامانی نظیر هرتزبرگ ( منتکر شیوة تکلیف دادن) ، برنهایم ، سالتر ( مبدع خواب مصنوعی و تلقین ) دوبوآ و دجرین ( پدید آورندة شیوة ترغیبی در درمان ) نام برد . با توجه به عدم رضایت آلیس از شیوه های روانکاوی سنتی و غیر فعال ، خود به ابداع شیوة فعال و غیر مستقیمی دست زد که آن را روان درمانی عقلانی  و سپس  روان درمانی عقلانی _ عاطفی نامید . در این روش درمان ، منطق و استدلال تا حد امکان به کار بسته می شود و آلیس معتقد است که ناراحتیها و اضطرابهای هر فرد زائیدة افکار غیر عقلانی اوست . در نتیجه او برای درمان اختلالات رفتاری پیشنهاد کرد که باید از آموزش ، استدلال و منطق و هدایت صریح و مستقیم حداکثر استفاده را کرد تا بتوان افکار منطقی تر را جایگزین افکار غیر عقلانی کرد .


مفاهیم بنیادی نظریه آلیس


الف ) نظریة شخصیت

الیس از سه دیدگاه فیزیولوژیک ، اجتماعی و روان شناختی به شخصیت می نگرد .

1 - مبنای فیزیولوژیکی : آلیس معتقد است انسان ذاتاً تمایلات بیولوژیکی استثنایی و نیرومندی برای تفکر و عمل به شیوة خاص دارد ، که این شیوه ممکن است در جهت منطقی و یا غیر منطقی باشد . آلیس جهت تفکر فرد را تابع محیط خانواده و فرهنگی می داند که فرد در آن رشد می کند . آلیس انسان را موجودی می داند که ذاتاً تمایل مفرطی به سهل انگاری در تغییر رفتار خویش دارد . به عقیدة وی انسان مایل است وابستگی خود را به اسطوره ها و تعصبات خانوادگی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی حفظ نماید . به عقیدة الیس دیگر تمایلات ذاتی و نامطلوب هر انسانی احساس نیاز مفرط است به اینکه خود را برتر از دیگران و صاحب همة مهارتها بداند ، توسل به نظرات احمقانه و بد بنیاد ، پرداختن به تفکر آرزومندانه ، توقع به خوش رفتاری از طرف دیگران و .... ، می باشد .

 

2 - مبنای اجتماعی : آلیس می پذیرد که انسان موجودی است اجتماعی ، و معتقد است که  انسان باید در اجتماع مطابق انتظارات خود و دیگران رفتار کند و بش از حد خود مدار و خود بین نباشد . آلیس معتقد است با پافشاری بر نگرش دیگران نسبت به خود و جلوه دادن این نگرش به صورت نیازی مبرم  ، حالتی مرضی و مخرب نفس است . به نظر او بلوغ عاطفی و سلامت روانی ایجاد تعادل مطلوب است و اهمیت افراطی دادن به داشتن روابط متقابل مناسب از جانب فرد .

3 مبنای روان شناختی : آلیس غریزه را به مفهوم کلاسیک قبول ندارد و بیشتر با مزلو در زمینة تمایلات انسان هم عقیده است . او می پذیرد که انسان تمایلی به عشق و محبت ، توجه و مراقبت و تشفی آرزوها دارد و از مورد تنفر قرار گرفتن و ناکامی دوری می جوید . بنابراین وقتی حادثة فعال کننده ای برای فرد بوجود می آید ، ممکن است او بر اساس تمایلات ذاتی خود دو برداشت متفاوت و متضاد داشته باشد . یکی افکار و عقاید منطقی و عقلانی ، دوم افکار غیر منطقی و غیر عقلانی .


در نظریة آلیس دربارة شخصیت ، انسانها تا حد زیادی خود موجد اختلالات و ناراحتیهای روانی خود هستند .

ب ) ماهیت انسان :

         مکتب عقلانی عاطفی فرضیات معینی را در زمینة ماهیت انسان ارائه می دهد .

اولاً معتقد است که انسان موجودی عقلانی و منطقی و در عین حال غیر منطقی و غیر عقلانی است . هنگامی که تفکر عقلانی و منطقی باشد ، موجودی کارامد ، و توانا خواهد بود . ثانیاً تفکر غیر عقلانی از یادگیریهای غیر منطقی اولیه ای حاصل می شود که انسان از نظر بیولوژیکی آمادگی پذیرش آن را دارد . ثالثاً انسان حیوانی ناطق است و تفکر معمولاً  از طریق کاربرد علائم ، یا استفاده از زبان رخ می دهد .

آلیس در زمینة ماهیت انسان نظری بسیار مشابه با نظر پیروان مکتب اصالت دارد . او با آزاد بودن انسان معتقد است و به نظر او تجربة فردی هر انسانی بالاترین ارزش و اهمیت را در زندگی او دارد . انسان موجودی انتخابگر است و می تواند آنچه را که به نفع اوست برگزیند و بالاخره اینکه انسان باید با همة این تواناییها محدودیتهایی را هم در زندگیش بپذیرد . الیس انسانها را موجودی پاسخ دهنده و خلاق می داند ، بدین معنی که نه تنها محرکهای بیرونی را درک میکند بلکه بطور همزمان دربارة آنها به تفکر ، مفهوم سازی و تعبیر و تفسیر دست می زند .


      در واقع آلیس نظریة یادگیری محرک و پاسخ را مردود می داند و دربارة انسان بیشتر بر اساس نظریة یادگیری (S-O R  ) فکر میکند .

ج ) مفهوم اضطراب و بیماریهای روانی :

         آلیس ترس و اضطراب را به شیوة خاص خود توجیه می کند . در نظر او ترس عبارتست از دنبال کردن عقیده و یا نگرش و یا حملات به درون افکنده شده . ترس حالتی پیشگیرانه دارد و شامل این عقیده است که اولاً چیزی یا شخصی خطرناک وجود دارد ، ثانیاً باید در مقابل آن از خود دفاع کرد . اضطراب با ترس متفاوت است ، الیس اضطزاب و اختلالات عاطفی را نتیجة تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی می داند . از نظر الیس کسانی که خود را اسیر افکار غیر عقلانی خود می کنند ، احتمالاً خود را در حالت احساس خشم ، مقاومت ، خصومت و ... قرار می دهند . انسان بوسیلة اشیاء خارجی مضطرب نمی شود بلکه دیدگاه و تصوری که از اشیاء دارد موجب نگرانی اش می شود .

آلیس اضطراب و اختلالات رفتاری را زادة طرز تفکر خیالی و بی معنی انسان می داند .

  اعتقادات غیر منطقی در ذهن از نظر آلیس

1-   اعتقاد به اینکه لازمة احساس ارزشمندی وجود حداکثر لیاقت ،کمال و فعالیت شدید است . فرد عقلانی بهترین کارها را به خاطر خودش انجام می دهد نه بخاطر دیگران و درصدد است که از خود فعالیت لذت ببرد و نه از نتایج آن .

2-   اعتقاد به اینکه لازم است همة افراد جامعه او را دوست بدارند و تکریمش کنند . اگر کسی دنبال چنین     خواسته ای باشد مضطرب و ناقض نفس خویش خواهد بود .

3-   اعتقاد فرد به اینکه گروهی از مردم شرور و بد ذات هستند و باید به شدت تنبیه شوند . این عقیده غیر منطقی است ، زیرا معیار مطلقی برای درست یا نادرست بودن وجود ندارد .

4-   اعتقاد فرد به اینکه اگر وقایع و حوادث آن طور نباشد که او می خواهد ، نهایت بیچارگی به بار می آید و فاجعه آمیز خواهد بود . این طرز تفکر غلطی است ، زیرا ناکام شدن احساسی طبیعی است ولی اندوه طولانی یک موضوع غیر منطقی است .

5-   اعتقاد فرد به اینکه بدبختی و عدم خشنودی او بوسیلة عوامل بیرونی بوجود آمده است . انسان توانایی کنترل اندوه و اختلالات عاطفی خود را ندارد و یا اینکه تواناییش اندک است .

6-   اعتقاد به اینکه چیزهای خطرناک و دلهره آور موجب نگرانی می شوند و فرد همواره باید کوشا باشد تا امکان بوقوع پیوستن آنها را به تأخیر بیاندازد . این یک تصور غیر عقلانی است . فرد عقلانی میداند که خطرهای بالقوه آن اندازه که انسان از آنها می ترسد وحشتناک نیستند و اضطراب نه تنها از وقوع آن جلوگیری نخواهد کرد بلکه باعث افزایش آن خواهد شد .

7-   اعتقاد فرد به اینکه اجتناب و دوری از بعضی از مشکلات زندگی و مسئولیتهای شخص برای فرد آسانتر است از مواجه شدن با آنها . این تفکر غیر عقلانی است زیرا اجتناب از یک کار ، سخت تر و دردناکتر از انجام  آن است و باعث کاهش اعتماد به خود می شود .

8-   اعتقاد فرد به اینکه باید متکی به دیگران باشد و بر انسان قویتر دیگری تکیه کند . وابستگی شدید به فقدان یا کاهش استقلال ، فردیت و تجلی نفس می انجامد .

9-   اعتقاد فرد به اینکه انسان در باید مقابل مشکلات و اختلالات رفتاری دیگران کاملاً برآشفته و محزون شود . چنین تصوری نیز نادرست است ، زیرا مشکلات دیگران به ما ربطی ندارد و بنابراین نباید شدیداً نگران شویم .فرد عقلانی بجای اضطراب و نگرانی در برابر مشکلات دیگران ، تلاش میکند به دیگران کمک نماید تا رفتارشان را تغییر دهند .

10- اعتقاد به اینکه تجارب گذشته و تاریخچة زندگی تعیین کنندة مطلق رفتار کنونی است و اثر گذشته را در تعیین رفتار کنونی افراد نمی توان نادیده انگاشت . فرد عقلانی با بررسی اثرات رفتار گذشته ، نسبت به تغییر رفتار کنونی خود اقدام می نماید .

11- اعتقاد فرد به اینکه  برای هر مشکلی فقط یک راه حل وجود دارد و اگر انسان به آن راه حل دست نیابد ، بسیار وحشتناک خواهد بود . این طرز فکر اشتباه است ، زیرا هیچگاه راه حل کاملی وجود ندارد و نتایجی که فرد از عدم دستیابی به این راه حل تصور می کند غیر واقعی است و به اضطراب می انجامد . فرد عقلانی می کوشد تا راه حلهای متعددی را برای مشکل خویش بیابد و از میان آنها کاملترین را انتخاب نماید .                                                            

آلیس معتقد است که توسل به این عقاید یازده گانه به اضطراب و ناراحتی روانی منجر می شود.

منبع:http://www.psychotoday.blogfa.com/ 

یک پست جالب در این وبلاگ:

اصول کامیابی(اسرار موفقیت)


طبقه بندی مطالب وبلاگ فیزیوتراپی (وبلاگ دیگرم در بلاگفا)

مقالات ورزش و تغذیه (شامل موضوعات تحرک و فعالیت بدنی،تغذیه صحیح،چاقی،اضافه وزن،کنترل وزن و غیروه)

مقالات قلب و عروق (شامل مفاهیم، اختلالات و مقاله های آموزشی)

مقالات فیزیوتراپی 

مقالات استخوان شناسی

مقالات آناتومی اندام فوقانی

مقالات آناتومی اندام تحتانی

مقالات آناتومی ستون فقرات

مقالات حرکت شناسی (کینزیولوژی)

مقالات سیستم عضلانی-اسکلتی، بیماری ها و اختلالات مربوطه

مقالات شکستگی استخوانها و جراحی های ارتوپدی

مقالات روماتولوژی (شامل اصطلاحات،اختلالات و بیماریهای روماتیسمی و روماتیسم خارج مفصلی)

مقاله های دستگاه عصبی مرکزی و محیطی (cns & pns)

مقالات سیستم عصبی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مقالات سیستم تنفسی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مقاله های سیستم حسی، درد و موضوعات آن

مقالات سیستم عروقی، بیماریها و اختلالات مربوطه

مروری بر آناتومی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی ازطریق تصاویر 

اخبار کنگره ها و سمینارهای فیزیوتراپی 

مهمترین اخبار دکترای حرفه ای فیزیوتراپی

مطالب و موضوعات متفرقه (مقالاتی درباره فشار خون، دیابت، بیوفیزیک، رادیولوژی،فیزیولوژی و تست خون، برخی از بیماری ها و...)



برچسب‌ها: نظریه عقلانی عاطفی آلیس, آلبرت آلیس, نظریه آلبرت آلیس, اضطراب از دیدگاه آلیس, اعتقادات غیر منطقی از نظر آلبرت آلیس
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مهر 1387ساعت 19:41  توسط ابراهیم برزکار | 
تفکر و اندیشه انتزاعی به بهترین وجهی آدمیان را از یکدیگر و از سایر موجودات مجزا می کند.تمدن ها,فرهنگ ها,نظریات علمی,اندیشه های فلسفی و همچنین اختراعات و مصنوعات بشری حاصل نهایت توان فکر و اندیشه بوده است.رنه دکارت فیلسوف معروف فرانسوی ارزش وجودی خود را به تعقل و اندیشه می داند.جمله معروف دکارت که می گفت:"من می اندیشم پس هستم" برای همه ما آشناست.اندیشیدن درنظر این فیلسوف بزرگ آنقدر حائز اهمیت بود که باور داشت آدمی در هرچه شک کند در وجود ذهن و اندیشه نمی تواند شک کند.

مولوی شاعر و عارف بزرگ ایرانی نیز در اهمیت اندیشه چنین می گوید:

ای برادر تو  همان اندیشه ای             مابقی تو استخوان و ریشه ای

گرگل است اندیشه ات تو گلشنی      ور بود خاری تو هیمه گلخنی

جان نباشد جز خبر در آزمون              هر که را افزون خبر جانش فزون

جان ما از جان حیوان بیشتر                از چه؟زان رو که فزون دارد خبر

افرادی که توانستند دست به ابتکار بزنند و از خود خلاقیت نشان دهند,می دانند که تفکر عامل بسیار مهمی جهت نیل به مقاصدشان بوده است.نظریات مهم علمی و اختراعات افراد,درنتیجه فکر و اندیشه مداوم حاصل شده است.بی جهت نبوده است که بسیاری از فلاسفه,انسان را حیوان متفکر معرفی کرده اند که مقصود,ارزش نظام فکری نزد این دسته از فلاسفه بوده است.آنان می دیدند که انسان ها توانسته اند با گذر زمان پیشرفت کنند و تکنیک نوینی را به وجود آورند که نتیجه تفکر بالاتری نسبت به گذشته بوده است.

بنابراین در همه حال باید ذهن را به چالش کشاند و حضوری فعال در اندیشیدن داشت.دانایی در همه امور و ارکان زندگی لازم است.نتیجه اندیشه فعال و دانایی, گسترش آگاهی ها و هوشیاری است و بدین طریق جامعه ای فعال,پویا و موفق خواهیم داشت.

مطالب مرتبط:

اصول کامیابی(اسرار موفقیت)

+ نوشته شده در  پنجشنبه یازدهم مهر 1387ساعت 3:32  توسط ابراهیم برزکار | 
از مهمترین اصولی که افراد و هر جامعه ای باید سرلوحه کار خویش قرار دهند,پرهیزاز هرگونه افراط و تفریط است.زیاده روی در امور مشکلات خاصی را به همراه دارد,هم چنان که کوتاهی در انجام کارها نیز نامطلوب و مضر است.اعتدال و میانه روی در هر کاری لازم است در خوردن و پوشیدن,رفتار-گفتار و پندار,تولید و مصرف,کوشش و فعالیت در امور زندگی,تفریح و استراحت و...

در عالم عمل ارسطو و افلاطون هردو معتقدند که هدف و غایت سلوک و رفتار هرکسی خوشبختی است و راه به دست آوردن آن "اعتدال و میانه روی" است که ارسطو آن را به "وسیله طلایی" تعبیر می کند.

وقتی خطری پیش می آید ما به سه طریق با آن مواجه می شویم:یا افراط می کنیم و بی باکانه به پیشواز آن می رویم یا تفریط می کنیم و با بزدلی از برابر آن می گریزیم و یا حد اعتدال را نگه می داریم و شجاعانه با آن روبرو می شویم.در هر وضعی این سه حالت وجود دارد,یعنی حالت افراط,حالت تفریط و حدواسط.به این ترتیب راستگویی حدواسط چاپلوسی و بدگویی,بخشندگی حدواسط میان اسراف و بخل و مناعت حدواسط میان خودستایی و خود خوار داشتن است. 

اما چگوته می توانیم حدواسط یا راه میانه و معتدل را انتخاب کرد؟ازطریق تعلیم و تربیت مناسب.یک انسان خوب کسی است که هم افعال خوب و هم اندیشه های زیبا داشته باشد.در اینجا هم ارسطو و افلاطون هم عقیده اند.هر دو تاکید می کنند که بدبختی نتیجه سوعمل است و سوعمل به نوبه خود از نادانی و جهل ناشی می شود.ولی خوشبختی نتیجه عمل و رفتار درست است و رفتار درست حاصل دانایی است.سقراط می گفت:"خود را بشناس و آنگاه قادر خواهی بود که خویشتن را با عالمی سازگار سازی".

امروزه در علوم مختلف پیشرفت های بسیاری حاصل شده است هم در علوم انسانی هم چون روانشناسی,جامعه شناسی,اقتصاد و تاریخ و... و هم در علوم طبیعی فیزیک,شیمی,زیست شناسی و غیرو.فیلسوفان نیز همانند دیگر دانشمندان نظریات متفاوت و مهمی در ارتباط با علم فلسفه مطرح کرده اند.اما ذکر این مسئله مهم است که اگرچه پیشرفت علوم نتیجه گوناگونی آرائ و به وجود آمدن مکاتب متفاوت در همان علم بوده است,ولی باید متذکر شد که هرگز نباید نظریه خود را آخرین و کاملترین نظریه دانست و همچنین نباید با تعصب خاص مطرح شود.مثلا بسیاری از نظریات و مکاتب مهم و متفاوت علم روانشناسی را باید مکمل هم دانست,نه اینکه مخالف و  در مقابل هم قرار داده شوند چراکه هریک بخشی از واقعیت را مطرح می کنند.

اهمیت دادن مطلق و صرف به فرد که دیگر جایی برای جمع نباشد هم نادرست است.به همین ترتیب طرفداری صرف از گروه یا جمعی خاص نیز اشتباه است.باید به فرد و جمع تواما اهمیت داده شود.

بنابراین در علوم انسانی و طبیعی هم باید حدواسط را رعایت کرد و تابع سیستم های باز بود نه سیستم های بسته.باید روشی را انتخاب کرد که بهترین شیوه را را در شرایط زمانی و مکانی داراست و ازطرفی اجازه نگرش مجدد جهت بازنگری و انتقاد را نیز می دهد.در چنین سیستمی است که انتقادات صحیح را که درحقیقت اهمیت دادن به تفکر دیگران می باشد و عاملی مهم جهت رشد و توسعه علوم محسوب می شود به دلیل انعطاف پذیر بودن قبول می کند. 

مطالب مرتبط:

اصول کامیابی(اسرار موفقیت)

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1387ساعت 13:50  توسط ابراهیم برزکار | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
Iran-Mazandaran


×× با کلیک بر روی عنوان "روانشناسی" در بالای صفحه، همه مطالب وبلاگ در دسترس خواهند بود ×× ------------------------------

اینجانب ابراهیم برزکار , این وبلاگ را با هدف گسترش حوزه فکر,افزایش موفقیت های فردی-اجتماعی و نگرش مجدد فرد به خود و جهان اطرافش ایجاد کرده ام .به جرات می توان گفت هر گونه پیشرفتی در هر زمینه شغلی و حرفه ای, ازطریق پایبندی به یکسری اصول و قواعد حاصل می شود و من سعی کردم تا حد امکان بسیاری از اصولی را که طی چندین سال اخیر آموختم, به همه دوستان و هموطنان عزیز تقدیم نمایم.از هرگونه پیشنهاد و نظر دوستان در این وبلاگ استقبال می کنم.
ایمیل: ebrahimbarzkar@gmail.com
--------------------------------------

استفاده از مطالب وبلاگ درصورت ذکر منبع یا لینک آن مجاز است

پیوندهای روزانه
گاردنر و نظریه هوش چندگانه
نظریه روانکاوی زیگموند فروید
قوانین موفقیت چیست
فیزیوتراپی
فیزیوتراپی و کاربردهای آن
درد قلبی، آنژین صدری و انفارکتوس میوکارد
فیزیوتراپی (وبلاگ من در بلاگفا)
http://barzkar2.persianblog.ir/
صفحه کاربری من در ویکی پدیا
فیزیوتراپی در منزل برای شهروندان تهرانی
دکتر مسیب برزکار(فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی)
http://barzkar2.blogfa.com/
صفحه اصلی-ویکی پدیا
فیزیوتراپی
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
مرداد 1393
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
تیر 1392
خرداد 1392
بهمن 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
مرداد 1390
اردیبهشت 1390
اسفند 1389
آذر 1389
آبان 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
آرشيو
برچسب‌ها
موفقیت (7)
هدف گذاری (4)
تفکر مثبت (4)
خودآگاهی (3)
خلاقیت (3)
ژان پیاژه (3)
کمال گرایی (2)
برایان تریسی (2)
روانشناسی (2)
شخصیت (2)
عزت نفس (2)
روانشناسی اجتماعی (2)
اصول موفقیت (2)
هوش هیجانی (2)
پیشرفت های فردی (2)
موفقیت از نظر هیل (2)
هوش هیجانی چیست (2)
مکاتب روانشناسی (2)
اصول و قواعد زندگی (2)
آرون تی بک (2)
ناپلئون هيل (2)
موفقیت از دیدگاه برایان تریسی (2)
نظریه اسناد و سوگیری ها (2)
نظریه ساختن گرایی (2)
نظریه آلبرت آلیس (2)
سبک های اسنادی (2)
نظریه های هیجان (2)
تعریف هیجان (2)
انواع هیجان (1)
مدیریت (1)
واکنش های هیجانی (1)
هیجان و اثرات آن (1)
مطالعه رشد (1)
روانشناسی رشد چیست (1)
نفوذ اجتماعی (1)
روانشناسی سلیگمن (1)
واقعیت درمانی در روانشناسی (1)
جنبه های شخصیت (1)
مهمترین کارها (1)
گشتالت گرایی (1)
مکتب روانشناسی گشتالت (1)
نظریه گشتالت چیست (1)
ماکس ورتهایمر (1)
دکتر مهشید فروغان (1)
علل افسردگی در سالمندان (1)
تشخیص افسردگی سالمندان (1)
ویژگی های اقدام پژوهی (1)
تاریخچه اقدام پژوهی (1)
تعریف اقدام پژوهی (1)
اهداف اقدام پژوهی (1)
مکتب انسان گرایی (1)
دیدگاه انسان گرایی (1)
فرایند شناخت (1)
اختلالات جنسی شایع در زنان (1)
شخصیت مرزی چیست (1)
علایم شخصیت مرزی (1)
رفتار شخصیت مرزی (1)
علائم اختلال شخصیت مرزی (1)
ژان زاک روسو (1)
روسو و پیاژه (1)
مراحل رشد شناختی پیاژه (1)
نظریه رشد شناختی (1)
مدل های پردازش اطلاعات (1)
جورج کلی (1)
نظریه جورج کلی (1)
سازه شخصی (1)
جورج کلی و نظریه سازه شخصی (1)
اصول تبعی (1)
نظریه عقلانی عاطفی آلیس (1)
آلبرت آلیس (1)
اضطراب از دیدگاه آلیس (1)
اعتقادات غیر منطقی از نظر آلبرت آلیس (1)
قدرت چیست (1)
قدرت فردی (1)
قدرت اجتماعی (1)
بهبود روابط اجتماعی (1)
عوامل موثر بر روابط اجتماعی (1)
روابط اجتماعی مناسب (1)
موفقیت و روابط اجتماعی (1)
روابط اجتماعی موثر (1)
احساس گناه چیست (1)
وسواس اخلاقی (1)
موفقیت و مسئولیت پذیری (1)
مسئولیت پذیری چیست (1)
اصول و قواعد موفقیت (1)
اسرار کامیابی (1)
اصول کامیابی (1)
اصول مدیریت چیست (1)
قواعد مدیریت (1)
قوانین مدیریت چیست (1)
ریلاکسیشن چیست (1)
آرامش ذهن و جسم (1)
هماهنگی ذهن و جسم (1)
نظریه های روان درمانی (1)
روانشناسی آدلر (1)
نظریه مراجع محوری (1)
نظریه واقعیت درمانی (1)
پیشرفت از دیدگاه ناپلئون هیل (1)
کامیابی از دیدگاه ناپلئون هیل (1)
شاخه های روانشناسی (1)
انواع روانشناسی (1)
شاخه های روانشناسی چیست (1)
برونی ویر (1)
دنیا و مرگ (1)
روانشناسی احساس (1)
خودآگاهی چیست (1)
خصوصیات یادگیری (1)
چارچوب های ذهنی (1)
چهارچوب های ذهنی (1)
آنتونی رابینز و چهارچوب های ذهنی (1)
چارچوب های ذهنی آنتونی رابینز (1)
نگرش اخلاقی (1)
دکتر یوسف کریمی (1)
آسان سازی اجتماعی (1)
بازیابی حافظه (1)
طبقه بندی حافظه (1)
آموزش و پرورش شناختی (1)
علل خشونت (1)
انواع اختلالات شخصیت (1)
تفاوت علم و شبه علم (1)
تاریخچه شبه علم (1)
تشخیص علم از شبه علم (1)
موارد مرتبط با شبه علم (1)
نظریه عزت نفس (1)
انواع نظریات عزت نفس (1)
عزت نفس بدنی (1)
عوامل موثر بر عزت نفس (1)
روانشناسی ارتباطات (1)
اثرات منفی ترس (1)
کاهش اعتماد به نفس (1)
شخصیت و هویت (1)
شرطی سازی کلاسیک (1)
تعریف هوش هیجانی (1)
اقتصاد شادی (1)
شادی و اقتصاد (1)
دکتر علی دینی ترکمانی (1)
موانع شادی در ایران (1)
موانع شادی در جامعه جهانی (1)
انواع نظریه های شخصیت (1)
فواید نظریه های شخصیت (1)
تئوری های شخصیت (1)
رویکرد روانکاوی (1)
نظریه شخصیت آلیس (1)
رفتار درمانی عقلانی هیجانی (1)
نهاد خود و فراخود (1)
مقاله اقدام پژوهی (1)
علایم استرس (1)
اندیشه های روسو (1)
روسو و تعلیم و تربیت کودکان (1)
نظریه روسو درباره رشد (1)
تربیت نوجوانان از نظر روسو (1)
نشانه های استرس چیست (1)
استرس و علائم آن (1)
تیپ شخصیتی چیست (1)
تیپ A (1)
تیپ B (1)
تیپ C (1)
الگوی رفتاری تیپ A (1)
نظریه سازندگی یادگیری (1)
سازندگی یادگیری یا ساختن گرایی (1)
نظریه ساخت گرایی (1)
نظریه ساختارگرایی (1)
اهمیت نظریه ساخت گرایی (1)
درباره هوش هیجانی (1)
تفکرات غیرمنطقی (1)
موضوع علوم شناختی (1)
علم شناختی (1)
تعریف علوم شناختی (1)
اهمیت علوم شناختی (1)
علم رفتار حرکتی (1)
تعریف رفتار حرکتی (1)
شناخت و رفتار حرکتی (1)
فرآیندهای شناختی (1)
رشد حرکتی درشت و ظریف (1)
حرکات ظریف نوزادان (1)
مهارت های حرکتی ظریف (1)
اثر محیط بر رشد حرکتی نوزادان (1)
اثر محیط بر رشد حرکتی کودکان (1)
محیط و رشد انسان (1)
تعریف رشد در روانشناسی (1)
رشد چیست (1)
نمو چیست (1)
رسش چیست (1)
هوش هیجانی از دیدگاه گلمن (1)
دانیل گلمن و هوش هیجانی (1)
ویژگی های هوش هیجانی (1)
خصوصیات هوش هیجانی (1)
هوش هیجانی از نظر بار اون (1)
دیدگاه های هوش هیجانی (1)
کاربردهای هوش هیجانی (1)
نظریه هوش هیجانی (1)
درمان شناختی رفتاری چیست (1)
درمان رفتاری شناختی (1)
اصول درمان رفتاری شناختی (1)
کاربردهای درمان شناختی رفتاری (1)
اصول درمان شناختی رفتاری (1)
علت دمانس چیست (1)
دمانس قشری (1)
دمانس تحت قشری (1)
علائم دمانس چیست (1)
پیوندها
فیزیوتراپی (1)
فیزیوتراپی (2)
روانشناسی
وب 3
دانش و ورزش
فیزیوتراپی
انسانیت
مترجم گوگل (ترجمه متن و وب)
ساغر امید
فیزیوتراپی در منزل (تهران)
سایت پزشکان بدون مرز
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
دستگاه عصبی-عضلانی-اسکلتی و اختلالات آن
آدمها (Humans)
دکتر مسیب برزکار
توصیف فیزیوتراپی
زانو و اختلالات آن
شانه و اختلالات آن
بلاگفا چیست
ستون فقرات و اختلالات آن
سیستم عصبی و اختلالات آن
دکتر محمد صنعتی
وبلاگ آقای سبزواری
پژوهشکده علوم شناختی
پژوهشکده علوم شناختی و مغز
پژوهشگاه دانش های بنیادین
دکتر شمشیری
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی سگال
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM